בְּלוֹג

חמשת המ”מים בעסק שלך

את חמשת המ”מים את מכירה?
חמשת המ”מים או שאלות המ”ם הן שאלות בסיסיות ומוכרות בתחומי איסוף המידע, עיתונאות וגם בחקירות משטרתיות.
מדובר בחמש שאלות שהתשובות עליהן עוזרות לנו לארגן את המידע לגבי הנושא אותו אנו חוקרים. בעיתונאות מקובל שדיווח על מקרה כלשהו נחשב איכותי ושלם, כאשר הוא כולל תשובה מספקת לכל אחת מחמשת השאלות:
1.מה קרה?
2.מי מעורב באירוע?
3.מתי זה קרה?
4.מדוע זה קרה?
5.מקום – היכן זה קרה?
המושג חמשת המ”מים שאול מאנגלית- the five Ws : What, Who, When, Where, Why
הנחת היסוד היא שלכל שאלה יש תשובה עובדתית ועל אף אחת מהן לא ניתן להשיב בתשובה קצרה של כן/לא אלא נדרש פירוט של העובדות שיוצרים מסגרת לכתבה עיתונאית או דיווח משטרתי.

“שישה עוזרים נאמנים לי, והם לימודוני כל אשר אדע, ואלו הם: מי ומה, מדוע ואיך, מתי והיכן”.

רודיארד קיפלינג (סופר ומשורר אנגלי)

חמשת המ”מים- איך הם קשורים אליי?

חמשת המ”מים עוזרים לנו לאסוף ולארגן את המידע. אם את עיתונאית או חוקרת משטרה סביר שאת מכירה את השאלות הללו כבר ואפילו משתמשת בהן כדי לדווח על אירוע.
אבל איך חמשת המ”מים יכולים לעזור לי כבעלת עסק? טוב, אם את קוראת את הבלוג שלי בטח כבר שמת לב שאני אוהבת להשתמש בכלים ושיטות ולחבר אותם אל העולם העסקי שלי כמאמנת ומלווה עצמאיות.

קבלי את חמשת המ”מים שלי לבעלת עסק שמשווקת באמצעות תוכן – ז”א את:

1.מי את? מי קהל היעד?

כדי ליצור אסטרטגיית שיווק איכותית ויעילה ולפני שבכלל מתחילים ליצור תוכן או לכתוב אותו, כדאי להבין למי אנחנו פונים, מי קהל היעד שלנו? מה הכאבים שלו? מה הוא צריך מאיתנו? איך אנחנו יכולים לעזור לו? מה התחביבים שלו, באיזו שפה הוא מדבר? איפה הוא נמצא ואיך אני יכולה להגיע אליו?
כשאנחנו פונים לכולם, אנחנו פונים לאף אחד- ולכן, השלב הראשון בדרך הוא להבין מי קהל היעד שלי?
כדי לעשות את זה אנחנו מאפיינים את הלקוח או הלקוחות הפוטנציאלים שלנו על ידי בניית פרסונה (או אוואטר) אנחנו בונים דמות בצורה מפורטת שמאפשרת לנו בכל פעם שאנחנו יוצרים תוכן להבין מי הלקוח ואיך כדאי לנו לפנות אליו.
הבנת מי הלקוח שלך- נהדר!
אני מאמינה שכדי שהתוכן שלך יצליח להגיע ולגעת במי שקורא אותך, כדי שהעסק או המותג שלך יצליח כדאי שתביני לפני הכל, מי את?
מה הרצונות שלך? מה החוזקות שלך? איזה חלומות (אישיים ועסקיים) יש לך? מה הערכים שלך? ואיך כל זה בא לידי ביטוי בעשיה העסקית שלך? במוצרים שאת מפתחת?

2. מדוע את פונה אל הלקוח?

כדי שהפניה אל הלקוח תהיה משמעותית ומועילה לשני הצדדים, כדאי שעוד לפני שאת פונה תביני מה השליחות העסקית שלך ואיך את יכולה לעזור ללקוח בנקודת הזמן הזאת.
אם תביני באיזו דרך המוצרים או השירותים שלך יכולים לסייע ללקוח, לפתור לו בעיה, להקל עליו או על הכאב שלו ואפילו לשנות לו את החיים יהיה לך הרבה יותר קל להבין מה דרך הפניה שמתאימה לו ומדויקת עבורך.
נסי להבין מדוע שהלקוח ירצה לרכוש ממך, לשם מה כדאי לו להיות איתך בקשר?
אני מציעה לנסות להיכנס לראש של הלקוחות שלך, למפות את הצרכים שלהם ולקבל את התשובות שאת מחפשת.

3. מה את רוצה להגיד, מה המסר שאת רוצה להעביר?

לפני שאת מתחילה, חשוב שתביני מה את רוצה להגיד? מהו אופי המסרים שלך? אלו ערכים מובילים את העסק שלך? מה היית רוצה שהלקוח יקבל ממך?
כשתביני מה אופי המסרים שלך ומה את בכלל רוצות להגיד, יהיה לך הרבה יותר קל להתקדם גם בזה.

4. מתי הזמן הנכון לספר את הסיפור? לשווק את המוצר?

הסיפור שלך רלוונטי תמיד. הוא זה שיוצר חיבור בינך לבין העוקבים שלך.
העוקבים מכירים אותך ע”י חשיפה ברשתות, בגוגל או במעגלים אחרים והחיבור נוצר שלב אחרי שלב, אחרי חשיפה והכרות מעמיקה יותר שמתאפשרת אודות לסיפורים הקטנים שאת מספרת. הסיפור שלך יכול להיות כתוב במילים, באופן ויזואלי או בכל דרך שנוח ונכון לך בה.
העיקר לספר בכנות ואותנטיות ולהציג צדדים שונים ומגוונים באישיות שלך.
לכן, הזמן הנכון לספר את הסיפור שלך הוא עכשיו, מחר וגם אתמול. כל הזמן.
בעיני חשוב שיהיה לך נוח לספר את הסיפור ושהרצון וההשראה יהיו חלק מהמשוואה.
כל עוד את נהנית מהדרך ספרי את הסיפור.

אחרי ההכרות מגיע השלב בו העוקבים סומכים עליך ומרגישים בטוחים להפוך ללקוחות.
ואז, מתעוררת השאלה מתי כדאי לשווק את המוצר?
במידה ומדובר בסדנה או מוצר שההשקה שלו תלויה בזמן אני ממליצה לתכנן את השיווק מתאריך ההשקה או הסדנה אחורה ולבנות מהלך “שיחמם” את הלקוח עד המועד הרלוונטי.
חשוב שתזכרי שהסיפורים הקטנים שאת מספרת כל הזמן הם לגמרי חלק מהשיווק שלך והם מקדמים אותך באופן קבוע אל עבר המטרות העסקיות שלך.

5. מקום: איפה הכי נכון לך לפרסם את התוכן שלך?

האם נכון להשקיע בתוכן ברשתות החברתיות בלבד?
אולי בכלל נכון יותר ליצור תוכן בבלוג (ממש כמו זה)? ומה על רשימות תפוצה ותוכן באתר? גם פודקאסט הוא תוכן וכדאי לקחת גם אותו בחשבון.
כדאי לבחון בכל נקודת זמן מחדש מה המקומות המדויקים והנכונים עבורך ועבור המוצרים והשירותים שלה ולא פחות חשוב איפה הקוראים והלקוחות שלך נמצאים?

חלק מתהליך הליווי שלי עם עצמאיות כולל שלב בירור אישי שמאפשר לכל אחת להבין מי היא, מה היא מביאה אל העולם בעסק שלה והבנה של דרך הפעולה הנכונה והמתאימה ביותר עבורה בנקודת הזמן הנוכחית.
בשלב השני אנחנו מפרקות חסמים ומתחילות תכל’ס לכתוב וליצור תוכן שיאפשר לך ליישם את כל מה שהבנו.
אם מעניין אותך לשמוע עוד על תהליך הליווי האישי שלי אַחַת עַל אַחַת שלחי לי הודעה או שפשוט תקבעי לנו שיחת הכרות ביומן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מכאן מצטרפים
לעולם המלים שלי

טיפים, כלים, עדכונים וים השראה
אצלך במייל

* מבטיחה לא להציף במיילים

דילוג לתוכן