בְּלוֹג

מה המטרה שלך?

מה המטרה שלך: איך להציב מטרות ולהגיע אליהן?

מטרה היא חלום עם תאריך יעד

אני עובדת עם עצמאיות ומלווה אותן בשנים האחרונות,
התחלתי את הפעילות שלי סביב תוכן ושיווק ולאחרונה, מתוך העשיה בשטח, אני מתרחבת לתחומים הקשורים באימון עסקי. (יעדים, מטרות, חזון, בניית מוצרים, מיקוד ועשיה)
ההבנה שזה מה שאני עושה הגיעה משירה, המאמנת העסקית שלי שממש דחפה אותי להתחיל ללמוד אימון (קואוצי’נג) ולבסס את הידע שלי בצורה פורמאלית.
בחצי שנה האחרונה אני לומדת להיות מאמנת קוגניטיבית (קואוצ’רית בלעז) במכללת יוזמות,
אני עוברת תהליך בעצמי ובעיקר מתפתחת כל הזמן בחיים האישיים והעסקיים. חשוב לי שכל מי שמעוניינת תוכל להתקדם בתחומים שרלוונטיים לעסק שלה ולכן אני כותבת פה, כדי להנגיש את מה שחשוב בעיני.

אני משימתית. תמיד הייתי.

קל לי יותר לבצע מטלות כשהן מחולקות למשימות. קל לי הרבה יותר להתקדם כשיש לי מטרה ברורה ובהירה.
מַטָּרָה היא תוצאה רצויה, יעד שתחום כמותית, איכותית וגם בזמן.
מטרות חשובות לכולנו, בכל התחומים כי הן מאפשרות לנו לסלול את הדרך אליהן בקלות, לתכנן ולהגיע אל היעד. המטרה היא מפת הדרכים שלנו.

לכל אחד מאיתנו מטרות שונות שמתאימות לכל שלב או תחום בחיים:
יש אנשים שרוצים למכור X מוצרים תוך פרק זמן, אחרים רוצים לרדת במשקל X ק”ג,
להגדיל הכנסות ב Y תוך X חודשים או בכלל להגדיל חשיפה ברשתות החברתיות או בבלוג.
אנשים שונים, מטרות שונות.
המטרות הן אישיות ומשתנות מאדם לאדם,
זה הגיוני כי כל אחד מאיתנו עם שאיפות וחלומות אחרים, בשלבים אחרים של החיים וגם בשלבים אחרים בעסק או ההתפתחות האישית.
לא משנה למה אתם חותרים, כדי להתקדם בצורה עקבית וברורה כדאי שתהיה לכם מטרה.
מטרה ברורה, בהירה ומדויקת.

בפוסט הזה בחרתי להציג שני מודלים לקביעת מטרות שיעזרו גם לך לקבוע לעצמך יעדים ומטרות

מודל SMART

מה המטרה שלך: מודל SMART

אחד המודלים המוכרים בעולם העסקי ועולם האימון הוא מודל סמארט שהמציא Masaaki Imai

SMART
S
=specific מטרה ספציפית
M=measurable מטרה מדידה
A=Attainable בר השגה/מציאותי
R=relevant מטרה רלוונטית
T = Time bound מטרה תחומה בזמן
ראשי התיבות של המילה סמארט הן בעצם המודל
הנה קצת יותר פרטים עליו:

S=specific
ספציפי, מטרה מפורטת ספציפית.
מטרה מאוד ברורה
לדוגמה: אני רוצה שתהיה לי קהילה גדולה סביב הבלוג החדש – זו מטרה כללית
מטרה מפורטת תהיה: אני רוצה להגדיל את רשימת התפוצה של הבלוג ב 1000 רשומים תוך חצי שנה.
אגב, הכי נכון להגדיר את המטרה בזמן הווה : ב 1/7/21 רשימת התפוצה שלי מונה 2000 רשומים.

M=measurable
מטרה מדידה:
כדאי להגדיר מטרה שנוכל למדוד אותה
במשקל, תאריך, אחוזים, זמנים
וגם לראות את השינוי.
זה עוזר לנו לראות את המטרה בעיניים ולצפות להגיע אליה.
לדוגמה: אני רוצה לכתוב יותר בבלוג
זה נהדר, אבל יותר ממה?
מטרה מדידה תהיה: אני רוצה לכתוב בכל חודש 3 פוסטים בבלוג.
במקרה הזה, הגדרת המטרה תאפשר לי לתכנן ולהיערך לכתיבה והפקה של פוסטים כאלה מידי חודש.

A=Attainable
מטרה מציאותית או ברת השגה
העיקר הוא לא לקבוע מטרות אלא לקבוע מטרות מציאותיות וריאליות שנוכל להשיג.
סביר שאני אצליח יותר להגיע למטרות שמתאימות לי ואני מאמינה בהן
לדוגמה:
אני רוצה להוריד מהמשקל 10 ק”ג עכשיו.
מטרה מהממת, אבל זה לא ריאלי כ”כ.
יהיה נכון יותר אם אנסח את המטרה הזו ככה: אני רוצה לרזות 10 ק”ג בתהליך הדרגתי של שנה.

R=relevant
מטרה רלוונטית
למי רלוונטית? ביחס למה רלוונטית?
התשובה היא: מטרה שרלוונטית לתחום העיסוק שלי, למי שאני ולדרך שלי.
המטרה צריכה גם להתייחס למטרות וליעדים האחרים שהצבתי לעצמי.
נניח שאני רוצה לכתוב ספר בנושא גידול פרחים באדנית, אבל כרגע אני מפתחת ומתפתחת בתחום הליווי העסקי והשיווק.
ספר בנושא פרחים באדנית, איך לומר, הוא לא מטרה רלוונטית שתעזור לי להתפתח בתחום העיסוק שלי.
הצבת יעדים רלוונטיים עוזרים לנו להישאר במסלול הנכון עבורנו.

T= Time bound
מטרה תחומה בזמן
חשוב לקבוע תאריך יעד להשגת המטרה:

  1. כדי שאתחייב אל המטרה ולא אדחה אותה .
  2. על מנת שאוכל למדוד אותה ולעקוב אחרי ההתקדמות שלי בכל זמן נתון ולהבין איפה אני עומדים בכל שלב.
  3. לוחות זמנים נותנים לנו גם מוטיבציה לעשיה וזה מאוד חשוב.

מודל חבל”ז

מה המטרה שלך: מודל חבל”ז

מודל נוסף שהכרתי בלימודי האימון שלי ביוזמות הוא מודל חבל”ז
חיובית, ברורה וממוקדת בלוח זמנים.

  1. מה אני באמת רוצה, מה חשוב לי?
  2. כמה אני רוצה את זה מ 1-10?
  3. מתי אני רוצה את זה? לנקוב בתאריך מדויק
  4. מדוע אני באמת רוצה את זה? על איזה צורך זה עונה לי?
  5. מה אני מוכנה לעשות כדי להשיג את המטרה? איפה עוברים הגבולות שלי?
  6. האם אשלם מחיר כדי להשיג את המטרה? האם אני מוכנה לשלם אותו? מה המחיר שהסביבה (המשפחה, החברים) שלי תשלם?
  7. האם המטרה שלי שווה את המחיר?

אז מה המטרות שלך?

לא משנה באיזה מודל אתם בוחרים, בעיני חשוב מאוד שתהיה לכם מטרות, שיהיו מנוסחת באופן חיובי וגם ברורות ומדידות.
אחרי שהמטרות ברורות, נוכל להכין תוכנית פעולה ולהבין מה עלינו לעשות כדי להגיע אליהו, לפרק אותן לגורמים ולשלבים שיאפשרו לנו להתקדם צעד אחרי צעד.
האם המידע הזה היה בעל ערך עבורך? תרצי לקרוא עוד בנושא מטרות? רוצה שנכיר ונדבר? תכתבי לי.
אני אוהבת לשמוע מה אתן חושבות, מה הייתן רוצות לקבל ממני ומה דעתכן על מה שכתבתי.
להתראות בקרוב,
אביבית.

4 תגובות

  1. אביבית יקרה , “מַטָּרָה היא תוצאה רצויה, יעד שתחום כמותית, איכותית וגם בזמן.” תוך כדי קריאה כבר כתבתי ועכשיו עם הפנים קדימה ! המטרה :התוצאה היעד והאיכות ברורה עכשיו יוצאת לעשיה ! איך עליך !!מדייקת ומדוייקת ! תודה רבה

    1. תודה רבה! אין לך מושג כמה משמח לקבל תגובה כזו ולהבין שמשהו שאני כותבתי מניע לעשיה ופעולה. בהצלחה בדרך!

  2. חשוב לאזכר את עזרא היידו בנוגע למודל חבל”ז. אכן מודל ראוי.

    1. תודה! מי זה עזרא היידו? האם המודל שלו? קראתי עליו באחד הספרים ללא איזכור- אז תודה על ההארה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מכאן מצטרפים
לעולם המלים שלי

טיפים, כלים, עדכונים וים השראה
אצלך במייל

* מבטיחה לא להציף במיילים

דילוג לתוכן