מודל אפר”ת ראשי תיבות של אירוע-פרשנות-רגש-תגובה, הוא מודל התנהגותי המתאר את התהליך המתרחש בתוך האדם מרגע חשיפתו לאירוע ועד לתגובה שלו אליו.
המודל מבוסס על רעיונות מתוך גישתו של הפסיכולוג אלפרד אדלר. כן, ההוא משיטת אדלר 😊
מודל אפר”ת הוא מודל נפוץ ומוכר מאוד שמאפשר לנו לבחון את המציאות בעיניים שונות ולהבין שהפרשנות האישית שלנו היא זו שמשפיעה על תפיסת המציאות שלנו על הרגש וגם על התגובה שלנו בתוך הסיטואציה.
עבודה עם מודל אפר”ת מאפשרת לנו להרחיב את נקודת המבט על הסיטואציה: לזהות את הפרשנות, הרגש שעלה והתגובה שהגיעה בעקבות הפרשנות.
הזיהוי מאפשר לנו בעצם, לשנות את הרגש שעולה באירועים מסוג זה ולאפשר שליטה משמעותית יותר בסיטואציות דומות בעתיד.
בואו נפרק רגע את המודל:
כפי שציינתי בתחילת הפוסט, אפר”ת הם ראשי תיבות של: א– אירוע פ– פרשנות ר– רגש ת– תגובה
אירוע: אני (או את) נחשפת לאירוע מסוים במציאות.
פרשנות: אותו אירוע מתקבל אצלי במוח בהתאם לפרשנות האישית שלי – לכל אחת ואחד מאיתנו פרשנויות שונות שמושפעות מגורמים אישיים, סביבתיים ותרבותיים. הפרשנות שלי תהיה שונה משלך והפוך. וזה בסדר גמור.
רגש: בעקבות הפרשנות האישית עולה בי רגש שמוביל אותי ל
תגובה: האופן שבו אגיב לסיטואציה- האירוע, ההתנהגות שלי, מה שאומר ועוד.
ההיכרות עם המודל, התרגול והשליטה בו מאפשרים לנו לעצור את האוטומט שלנו, למצוא פרשנויות נוספות בתוכינו, להרגיש ולהגיב בצורה אחרת ונכונה יותר עבורי.
אוקי, הבנתי איך זה קשור לתוכן שלי?
שנים שהתרחקתי מתבניות לתוכן או לפוסטים ברשתות. ממש התנגדתי לתבניות שראיתי אצל קולגות.
הרגשתי ואני עדיין מרגישה שהן הופכות את התוכן שלנו למשהו “קר” וטכני ומורידות את האותנטיות והפשטות מהרעיונות שאנחנו רוצים להפיץ בעולם.
אז הצעתי ללקוחות שלי חלופות ודרכים אחרות להגיע אל הפוסט המושלם
עד שבאחת השיחות עם לקוחה חכמה במיוחד (כולן חכמות, כולן יפות) תוך כדי שאני מסבירה את הרציונאל היא זרקה משהו על מודל אפר”ת.
ואני, כמי שאוהבת חיבורים בצורה יוצאת דופן לקחתי את המודל שאני מכירה מעולם האימון וחיברתי אותו לנושא כתיבת הפוסטים.
לקחתי את מודל אפר”ת והתאמתי כל סעיף לשלב בכתיבת פוסטים לרשתות החברתיות ולא רק:
אירוע: נושא הפוסט – על מה את רוצה לדבר הפעם? מה את רוצה לשתף? איזו דוגמה חשוב לך להביא מהמפגשים שלך עם לקוחות ובכלל?
פרשנות: מה הערך שאת מביאה לנושא הספציפי הזה? מה עובר דרך המסננת שלך ואיך הוא מוגש לקוראים שלך? מה הערך המוסף שלך בכל הסיפור הזה? זו הפרשנות האישית שלך לנושא ואותה את צריכה להביא לידי ביטוי
לדוגמה: הרעיון של להביא את מודל אפר”ת אל עולם כתיבת התוכן הוא הפרשנות שלי.
רגש: איזה רגש את מעוררת אצל הקוראים או הלקוחות שלך? האם את נוגעת להם בכאב/בצורך/או בכל רגש אחר?
תגובה: התגובה היא ההנעה לפעולה שתיצרי אצל הקורא, הנעה פנימית או חיצונית.
הנעה שתעורר למחשבה, תנועה פנימית או שינוי הרגלים או תנועה חיצונית כמו תגובה, לחיצה על כפתור או קישור וכו.
ה”תבנית” הזו תאפשר לך לזכור את שלבי הכתיבה ואת המרכיבים בכל חלק של הפוסט שאת כותבת.
אם את זקוקה לרעיונות לכתיבה בואי לקרוא את הפוסט הזה וגם תכל’ס טיפים לכתיבה תמצאי ממש כאן.
מה דעתך על החיבור למודל אפר”ת?
תכתבי לי, אני תמיד שמחה לשמוע.
אביבית.