בְּלוֹג

הכרת תודה בחיים ובעסק שלך

לפני כמה שבועות, בחול המועד סוכות, הרגשתי שמשהו לא טוב לי.
לא הצלחתי להבין מה הסיבה. החג עבר בטוב ובנעימים.
היינו עם המשפחה המורחבת, בילינו לא מעט עם הילדים.
כולנו היינו בחופש, בישלנו אוכל טעים, היינו בכיף ביחד ובכל זאת, משהו העיק עליי ולא איפשר לי להיות שמחה באמת.
ההרגשה הזו תסכלה אותי מאוד. מצאתי את עצמי חושבת “מה רע לך? כל האהובים שלך סביבך ולא חסר לך כלום..” ולא הצלחתי לצאת מזה.
אז חזרתי אל כלי שמלווה אותי בשנים האחרונות, לקחתי את יומן התודה שלי וכתבתי 30 דברים שאני מודה עליהם. כאן ועכשיו.
זה לקח קצת זמן ולא וויתרתי לעצמי. כשסיימתי הרגשתי הרגשת שיחרור ומילוי מצברים.
אל שמחת תורה הגעתי בפרופורציות וגישה אחרים.
מה קרה לי ואיך הכלי הזה של הכרת תודה יכולה לעזור לנו בחיי היומיום וגם בעסק שלנו?
ריכזתי עבורך פה את מה שאני יודעת ומאמינה בו בתקווה שתוכלי להיעזר בכלי העוצמתי הזה גם.

מתחילה מההתחלה: מהי הכרת תודה?

הכרת תודה: תודה, אסירות תודה, הודיה או הערכה היא רגש או עמדה המכירה בתועלת שהתקבלה או תתקבל, או הבעתם של רגש או עמדה אלו.
הבעת תודה נחשבת לאחד מכללי הנימוס בחברות רבות. (מתוך מילוג- המילון העברי ברשת)

הכרת תודה היא אמונה בטוב, האמונה שלנו שקיימים דברים טובים בעולם, שאנחנו מוקפים בטוב ומקבלים טוב.
הכרת תודה היא הודאה בטוב שבחיינו. כשאנחנו מכירים תודה אנחנו אומרים “כן” לחיים, מאשרים שהחיים טובים ויש בהם אלמנטים שעושים אותם ראויים.
ההכרה- מסיבה לנו נחת ואישור שהדברים נוכחים בחיינו.
הכרת תודה היא גם הכרה בכך שמקור הטוב נמצא, חלקית לפחות, מחוץ לנו.
ההבנה שה’/היקום/כוחות עליונים (תבחרי במה שמתאים לך) מעניקים לנו מתנות יומיומיות, מתנות טובות וחיצוניות שמקיפות אותנו באופן קבוע.

5 סיבות להתחיל לתרגל הכרת תודה:

  1. מחקרים מתחום הפסיכולוגיה החיובית מראים שאנשים שמכירים תודה באופן קבוע הם אנשים מאושרים יותר. הכרת תודה עוזרת לנו להבין מה כבר יש לנו וכמה השגנו, היא עוזרת לנו לשים פוקוס על מה שטוב בחיינו ומה עובד לנו ופחות ב”דשא של השכן” וכך להפחית רגשות שליליים כמו אשמה, טינה, קנאה ותחרות.
  2. הכרת תודה משפיעה על הבריאות הגופנית שלנו: היא מורידה לחץ דם וכולסטרול, משפרת את איכות השינה ועוזרת לנו לסבול פחות מכאבים פיזיים.
  3. תודה מפחיתה גם תופעות של דיכאון וחרדה ומורידה סיכון לפתח מחלות: מחקרים מצביעים על יחס הפוך בין דיכאון להכרת תודה. ככל שאדם מכיר תודה כך הוא מדוכא פחות. הכרת תודה מסבה את תשומת הלב ממני אל אנשים סביבי ומה שהם מעניקים לי ופחות להתעסק ולהתכנס בתוכי ולחוות דיכאון.
  4. הכרת תודה משפיעה על מערכות היחסים שלנו ומחזקת קשרים חברתיים: אנשים שמכירים תודה מעריכים יותר את העשייה והנתינה של הסביבה ויותר מכך, הסבת תשומת הלב לדברים הטובים שקיבלנו מאנשים אחרים גורמת לנו להרגיש אהובים, מוגנים ורצויים וכך, לדעת להיעזר ולקבל תמיכה משמעותית יותר מהסביבה שלנו. כמו שציינתי בסעיף 1- הכרת תודה עוזרת לנו להתעסק בעצמינו ובמה שיש לנו ולקנא פחות.
  5. הכרת תודה מושכת אלינו שפע טוב:
    כשאנחנו אומרים תודה, אנחנו מקרינים אנרגיה טובה על הגוף והנפש שלנו.
    משהו משתנה גם במוח שלנו ואנחנו נרגעים. האנרגיה הזאת מושכת וממגנטת אליה עוד טוב ושפע חדש מגיע לחיינו. (ואם נכיר גם עליו תודה נמשוך אל חיינו עוד ועוד מזה). יותר מכך, כל דבר שאנחנו מתמקדים בו גדל- ככל שנוקיר את מה שיש לנו- יגדל השפע .

הכרת תודה עוזרת לנו לשנות זווית ראיה וצורת מחשבה היא מסייעת לנו לאמן את המוח ולשים פוקוס על הטוב. היא גם עוזרת לנו לאמץ תודעה חיובית של שמחה וטוב ולהגדיל אותם בחיינו.

תודה ביהדות

עיקרון הכרת הטוב הוא בסיסי ביהדות (וגם בדתות אחרות) ואף טמון בשורש שמנו “יהודים” מלשון הודיה.
המילה הראשונה שאנחנו אומרים כשאנחנו מתעוררים בבוקר היא תודה- מודה אני.
ההודיה היא חלק משמעותי בחיים היהודיים והיא שזורה בחלקים רבים בחיינו. לדוגמה: סעודת הודיה על הטוב שנפל בחלקינו, ברכות לפני ואחרי אכילה ושתיה, מברכים על הרעה כשם שמברכים על הטובה ועוד ועוד

הכרת תודה: תכל’ס איך עושים את זה?

  1. תתחילי לכתוב יומן הכרת תודה: אחת הדרכים הטובות ביותר לטפח הכרת תודה היא לנהל יומן תודה יומי שבו תזכירי לעצמך עת המתנות, את החסד, את הדברים הטובים שבורכת בהם ומהם את נהנית.
    החוקרים אימונס ומק’אלו ביקשו מהנחקרים שלהם לכתוב בסוף כל יום לפני השינה, לפחות חמישה דברים שהם מוקירים עבורם תודה. לא מדובר בתודות על דברים גדולים אלא בהודיה על דברים קטנים ויומיומיים כמו כוס קפה מפנקת, מציאת חניה בקלות, נוף יפה מהחלון ועוד. הסתבר שהנבדקים הללו, אשר מילאו אחרי המשימה הפשוטה הזו, נהנו מרמות גבוהות יותר של רווחה נפשית ושמחה מהנבדקים בקבוצת הביקורת שלא נדרשו לכך. זאת ועוד, גם במדדים של בריאות גופנית מצבם היה טוב יותר לאורך השנים. מהמחקרים גם עולה כי אנשים הנוטים להכיר תודה הם אופטימיים ובעלי סיכוי גבוה יותר להשיג את מטרותיהם.

תתחילי מ- 5 דברים בכל יום. אני משתדלת לכסות כמה שיותר תחומים בכל יום וממש לשים פוקוס על הכרת תודה לעצמי, הכרת תודה לבן הזוג שלי, לילדים ולסביבה ומוסיפה גם הכרת תודה על משהו שקרה או שעשיתי בעסק שלי.

הכלל הוא לא להיצמד רק לדברים הבנאליים “תודה שאני חיה” ולא לחזור יום אחרי יום על אותן התודות. אני אוהבת לכתוב את הכרת התודה שלי בבוקר אבל גם זוכרת למנות בראש, רגע לפני שאני נרדמת דברים שאני אומרת עליהם תודה באותו היום.

**ועוד נושא חשוב לא פחות, אם יש לך אפשרות לכתוב ממש עם עט על נייר את הכרת התודה שלך. תכתבי. הכתיבה הפיזית רושמת את התודה בנפש שלך. כתבתי על זה כאן.

  1. תתחילי לבטא את הכרת התודה שלך:תגידי תודה על כל דבר שקורה בחייך, תגידי תודה לכל מי שעושה עבורך משהו נעים או משמעותי: למורה בביה”ס של הילדים וגם לגננת, למנקה ברחוב, לשומר בכניסה לחניה, להורים שלך, לבן הזוג וגם כמובן לילדים שלך.תפרגני, תביעי את הכרת התודה שלך תדיר ולא רק באירועים מיוחדים. הפכי את הכרת התודה לחלק מחייך.
  2. תתמכי במטרה גדולה:
    תתנדבי, תעזרי לסביבה שלך,לשכנים/לחברים/למשפחה שלך.
    תתרמי לארגון שאת מאמינה בעשיה שלו.
    כשאנחנו מסייעים לאנשים אנחנו מסייעים גם לעצמינו, כי לסייע ולתמוך משמעותו להכיר תודה על הטוב שיש לנו בחיים ולהשפיע טוב גם על הסביבה והחברה שלנו.
  3. תדאגי לרווחה שלך Wellbeing:
    תאכלי טוב ובריא, תשני טוב, תעשי ספורט תבלי עם אהוביך ותנוחי.
    זו בדיוק הדרך להוקיר תודה לגוף שקיבלנו. זה הרי לא מובן מאליו שהוא מתפקד בצורה תקינה. לא ככה?!
  4. תחבקי אנשים אהובים, תגידי להם שאת אוהבת אותם:
    חבקי את בן הזוג, את אמא שלך, את אבא שלך, את האחים שלך וגם את חמותך. חבקי את הילדים שלך באופן קבוע ותגידי שאת אוהבת. ככה פוט, בלי סיבה מיוחדת. מחקרים מראים שאחרי 20 שניות של חיבוק חלה עלייה ברמת ההורמון אוקסיטוצין המפחית כאבים ותורם לתחושה טובה יותר. החיבוק מאיץ גם את מחזור הדם, מחזק את המערכת החיסונית, מפחית את תחושת הכאב ומוריד את קצב פעימות הלב.
    תחבקי.
משפט מעורר השראה של חברתי מירב איפרגן, לחצי כאן כדי לעבור לפרופיל שלה
הכרת תודה

איך מוקירים תודה בעסק שלנו?

  1. להודות על מה שכבר הצלחתי להשיג: להיזכר ולזכור לאן הצלחתי להגיע- גם אם עדיין לא הגעת היעד הסופי. כל צעד בעשיה שלנו משמעותי וכדאי להכיר עליו תודה.
  2. תסתכלי למספרים בעיניים: פעם בשבוע, פעם בחודש. על כמות הפניות שקיבלת, על כמות הלקוחות החדשים, על ההכנסות, על ההוצאות (כן, הוצאות והשקעה בעסק זה לא דבר רע , על המיסים שאת צריכה לשלם (כן ירבו!) , על כמות העוקבים שלך או הנרשמים החדשים לרשימת התפוצה. תזכרי שמתישהו התחלת מ- 0 תכירי תודה על כל מספר.
  3. התפתחות אישית: כל קורס שאת לוקחת, כל ספר שאת קוראת, כל הרצאה או סדנה שהשתתפת בה היא חלק מההתפתחות האישית שלך. תכירי תודה והערכה לצמיחה העסקית וההתפתחות האישית שלך.
  4. חבקי את עצמך: את זקוקה לחיבוק פיזי או עידוד עסקי? תתחילי מלחבק את עצמך (פיזית, כן זה עובד) ותמשיכי בהכרת תודה על חברות עסקיות ושותפות לדרך, על בן הזוג שתומך בצמיחה העסקית שלך ועל אמא שלך שאולי עושה בייביסיטר בזמן שאת עובדת.
  5. תכירי תודה ללקוחות שלך: שתפי במילה טובה, מחווה קטנה או אפילו מתנה קטנה מידי פעם – זה נעים, זה עושה הרגשה טובה וזה משמח את כולם.

היה לי כיף גדול לכתוב את הפוסט הזה ותוך כדי כתיבה נזכרתי שלפני כמה שנים כתבתי פוסט בנושא הזה בבלוג הקודם שלי. מה שמחזק את הידיעה וההבנה שלי שהכלי הזה משמעותי מאוד עבורי.
ספרי לי, האם את כותבת הכרת תודה? מה את לוקחת איתך מהפוסט הזה?
תודה שהגעת עד כאן,
אביבית.

חלק מהרעיונות בפוסט מבוססים על דברים שקראתי בספר “חושבים טוב” של יהודית כץ ובספר “תודה” של פרופסור א.אמונס

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מכאן מצטרפים
לעולם המלים שלי

טיפים, כלים, עדכונים וים השראה
אצלך במייל

* מבטיחה לא להציף במיילים

דילוג לתוכן