בְּלוֹג

מה המטרה שלך?

מה המטרה שלך: איך להציב מטרות ולהגיע אליהן?

מטרה היא חלום עם תאריך יעד

אני עובדת עם עצמאיות ומלווה אותן בשנים האחרונות, והבנתי שהדבר המרכזי שמפריד בין הצלחה לעסק סטטי הוא – מטרות ברורות, מדויקות וברות השגה.
התחלתי את הפעילות שלי סביב תוכן ושיווק, ולאחרונה, מתוך העשייה בשטח, אני מתרחבת לתחומים הקשורים לאימון עסקי – יעדים, מטרות, חזון, בניית מוצרים, מיקוד ועשייה.
ההבנה שזה מה שאני עושה הגיעה משירה קינן, המאמנת העסקית שלי, שדחפה אותי להתחיל ללמוד אימון (קואוצ’ינג) ולבסס את הידע שלי בצורה פורמלית.

בחצי שנה האחרונה אני לומדת להיות מאמנת קוגניטיבית (קואוצ’רית בלעז) במכללת יוזמות. אני עוברת תהליך בעצמי ובעיקר מתפתחת כל הזמן בחיים האישיים והעסקיים. חשוב לי שכל מי שמעוניינת תוכל להתקדם בתחומים שרלוונטיים לעסק שלה ולכן אני כותבת פה, כדי להנגיש את מה שחשוב בעיני.

אני משימתית. תמיד הייתי.

קל לי יותר לבצע מטלות כשהן מחולקות למשימות. קל לי הרבה יותר להתקדם כשיש לי מטרה ברורה ובהירה.
מַטָּרָה היא תוצאה רצויה, יעד שתחום כמותית, איכותית וגם בזמן.
מטרות חשובות לכולנו, בכל התחומים כי הן מאפשרות לנו לסלול את הדרך אליהן בקלות, לתכנן ולהגיע אל היעד. המטרה היא מפת הדרכים שלנו.

המטרות שלך – אישיות ומשתנות

לכל אחד מאיתנו מטרות שונות שמתאימות לכל שלב או תחום בחיים.
יש אנשים שרוצים למכור X מוצרים תוך פרק זמן, אחרים רוצים לרדת במשקל X ק”ג, להגדיל הכנסות ב-Y תוך X חודשים או בכלל להגדיל חשיפה ברשתות החברתיות או בבלוג.
אנשים שונים, מטרות שונות.
המטרות הן אישיות ומשתנות מאדם לאדם, וזה הגיוני – כל אחד מאיתנו עם שאיפות וחלומות אחרים, בשלבים שונים של החיים וגם בשלבים שונים בעסק או בהתפתחות האישית.
לא משנה למה אתם חותרים, כדי להתקדם בצורה עקבית וברורה כדאי שתהיה לכם מטרה ברורה, בהירה ומדויקת.

המודלים לקביעת מטרות

בפוסט הזה בחרתי להציג שני מודלים לקביעת מטרות שיעזרו לך לקבוע לעצמך יעדים ומטרות מדויקות וברות השגה:

מודל SMART
מודל SMART הוא אחד המודלים המוכרים בעולם העסקי ובעולם האימון, שהומצא על ידי Masaaki Imai.
המטרה במודל הזה היא לקבוע מטרות בצורה חכמה וממוקדת, כך שנוכל למדוד את ההתקדמות ולהתמקד בהשגתן.

SMART:

S = Specific – מטרה ספציפית וברורה, בלי מילות פטפוטים.
דוגמה: “אני רוצה להגדיל את רשימת התפוצה שלי ב-1000 רשומים תוך 6 חודשים” היא מטרה מדויקת.

M = Measurable – מטרה מדידה, כזו שנוכל לראות ולמדוד את התוצאה שלה.
לדוגמה: “אני רוצה לכתוב 3 פוסטים בבלוג כל חודש” היא מטרה שניתן למדוד ולהעריך אותה.

A = Attainable – מטרה ברת השגה, לא מטרה שעלולה להרגיש כמו פנטזיה.
דוגמה: “אני רוצה להוריד 10 ק”ג בתהליך הדרגתי של שנה” – מטרה מציאותית שתהיה אפשרית לעשייה.

R = Relevant – מטרה רלוונטית, שמתאימה לך ולתחום העיסוק שלך.
לדוגמה: אם אני עוסקת בתחום הליווי העסקי והשיווק, אז מטרה שקשורה לכתיבה על גידול פרחים לא תהיה רלוונטית לעסק שלי.

T = Time-bound – מטרה תחומה בזמן, עם תאריך יעד ברוב המקרים.
לדוגמה: “אני רוצה להגדיל את הרווחים שלי ב-20% תוך 3 חודשים.”

כדאי לקבוע תאריך יעד למטרה:

  1. כדי שאתחייב אל המטרה ולא אדחה אותה .
  2. על מנת שאוכל למדוד אותה ולעקוב אחרי ההתקדמות שלי בכל זמן נתון ולהבין איפה אני עומדת בכל שלב.
  3. לוחות זמנים נותנים לנו גם מוטיבציה לעשיה וזה מאוד חשוב.
SMART – תמונה מתוך קאנבה

מודל חבל”ז

מודל נוסף שאני מכירה ומלמדת במהלך הליווי העסקי שלי, הוא מודל חבל”ז.

חבל”ז – ראשי תיבות של חיובית, ברורה, וממוקדת בלוח זמנים.
המודל הזה כולל שאלה נוספת שיכולה להנחות אותך להחליט אם המטרה באמת נכונה לך ולמה היא חשובה.

השלבים במודל:
מה אני באמת רוצה?
כמה אני רוצה את זה מ-1 עד 10?
מתי אני רוצה את זה? (קביעת תאריך מדויק)
למה אני רוצה את זה? (למצוא את המניע האמיתי)
מה אני מוכנה לעשות כדי להשיג את המטרה?
האם המחיר שאני משלם כדי להשיג את המטרה שווה את זה?
(כולל מחיר משפחתי, חברתי, אישי)

השלב הבא – איך לקבוע מטרות שיניעו אותך לפעולה?

לא משנה באיזה מודל תבחרי, חשוב שהמטרה תהיה מנוסחת באופן חיובי, ברורה, מדויקת וברת השגה.
אחרי שהמטרה ברורה, אפשר להכין תוכנית פעולה עם שלבים ברורים, כל צעד מתוך מטרה אחת גדולה.

תכל’ס – תרגיל ליישום

בחרי מטרה אחת בעסק שלך שחשוב לך להשיג בשבועיים הקרובים.
התחילי להגדיר אותה לפי מודל SMART או חבל”ז – כתבי אותה כך שיהיה ברור לך איך להגיע אליה ומה הצעד הבא שלך.

אני מזמינה אותך לשתף אותי במטרה הראשונה שלך! כתבי לי מה המטרה העסקית שלך, ואנחנו נוכל לבנות אותה יחד. אני כאן כדי לעזור

לא משנה איפה את נמצאת עכשיו – כל צעד קטן שאת עושה מעניין אותך למטרה הבאה שלך.

קביעת מטרות עסקיות זה לא רק יעד – זה הדרך שאת בוחרת להוביל את העסק שלך להצלחה.

האם המידע הזה היה בעל ערך עבורך? רוצה לקרוא עוד על איך להגדיר מטרות וליישם אותם בעסק שלך?
אני כאן בשבילך! תכתבי לי בהודעה או תגובה, אני אשמח לעזור לך להוציא את המטרות שלך לפועל.

בהצלחה בדרך,
אביבית

4 תגובות

  1. אביבית יקרה , “מַטָּרָה היא תוצאה רצויה, יעד שתחום כמותית, איכותית וגם בזמן.” תוך כדי קריאה כבר כתבתי ועכשיו עם הפנים קדימה ! המטרה :התוצאה היעד והאיכות ברורה עכשיו יוצאת לעשיה ! איך עליך !!מדייקת ומדוייקת ! תודה רבה

    1. תודה רבה! אין לך מושג כמה משמח לקבל תגובה כזו ולהבין שמשהו שאני כותבתי מניע לעשיה ופעולה. בהצלחה בדרך!

  2. חשוב לאזכר את עזרא היידו בנוגע למודל חבל”ז. אכן מודל ראוי.

    1. תודה! מי זה עזרא היידו? האם המודל שלו? קראתי עליו באחד הספרים ללא איזכור- אז תודה על ההארה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מכאן מצטרפים
לעולם המלים שלי

טיפים, כלים, עדכונים וים השראה
אצלך במייל

* מבטיחה לא להציף במיילים

דילוג לתוכן