אני “מתעסקת” בתוכן כבר די הרבה שנים: כותבת, יוצרת תוכן מלווה ומלמדת נשים ועצמאיות איך לכתוב ולשווק טוב יותר ולהניע את העסק שלהן קדימה.
ואיכשהו, כבר מתחילת הדרך שלי, עוד לפני שידעתי שמדובר בכלי משמעותי – השתמשתי בערכים כדי להבין מי האדם שאיתו אני עובדת ומה המותג שמולו אני עובדת.
תהליך מיפוי הערכים עוזר לי להבין מי האדם שמולי ולהתחבר ל”דמות” שאותה אני מלווה או כותבת עבורה.
עברתי כברת דרך ועכשיו כשאני לומדת אימון קוגניטיבי (קואוצ’ינג), אני כבר יודעת שערכים הם כלי מרכזי באימון. אני מבינה שהחיבור שלי בין ההכרות והזהות של הלקוחות שלי לבין התוכן שיצרתי עבורם היה מאוד אינטואיטיבי ולא מקרי בכלל.
מדובר בכלי עוצמתי מאוד ולכן חשוב לי להנגיש אותו גם עבורכם בפוסט הזה כדי שהקשר בין הזהות שלכם, הערכים, התוכן והשיווק שלכם יהיה ברור יותר.
בואו נתחיל,
מה הם ערכים בכלל?
אבא שלי, שיהיה בריא, בודק במילון כל מילה או ביטוי שהוא לא יודע או לא סגור לגבי ההגדרה שלו.
ככה גדלתי וזה מה שאני עושה עד היום –
כשאני רוצה לבדוק משמעות של מילים או ביטויים אני הולכת למילון ובודקת, פשוט.
אז פתחתי את המילון וזה מה שמצאתי הפעם:
ערכים:
- מידת החשיבות, הנחיצות
- רעיון מוסרי בסיסי
- הגדרה של מושג במילון או אנציקלופדיה
ערכים הם מצפן, מגדלור ואמת מידה בסיסית שמאפשרת לנו להתפתח באופן אישי ומקצועי ומובילים אותנו להגשמה עצמית ולהצלחה.
לכל אחת מאיתנו יש מאגר ערכים שאספנו וגיבשנו במהלך חיינו באמצעות החוויות שלנו,
המשפחה, התרבות והסביבה בה גדלנו האירועים שחווינו ברצף החיים והאידיאלים שאימצנו לעצמינו.
הערכים הם ה”אני מאמין” שלנו כבני אדם והם באים לידי ביטוי גם בבחירות המקצועיות שלנו, ביצירה העסקית שלנו
וכמובן שגם באופן שבו אנחנו כותבים ומשווקים את העשייה שלנו- הכל מתחבר.
למה חשוב שנדע מה הערכים שלנו?
רגע, תעצרי שניה,
אם את שואלת את עצמך: למה זה טוב בכלל? למה צריך “לחפור” בכל דבר?
בואי נדבר תכל’ס
ריכזתי עבורך 5 סיבות לבירור ערכים. בעסק שלך, בשיווק וכמובן שגם בחיים עצמם:
1. “דע מאין באת ולאן אתה הולך…”
כשאני יודעת מי אני ומה הערכים שלי, מה חשוב לי ועל מה אני לא מוותרת הבסיס שלי ברור ומוצק יותר ומביא לעשיה מדויקת, איכותית ושלמה יותר.
כשאני יודעת מאיפה אני באה, קל לי יותר להבין לאן אני הולכת ולהמשיך להתקדם.
ערכים ברורים עוזרים לי לשמור על מיקוד בלי להתפזר, ולהמשיך בעשיה שלי בלי סטיות מיותרות.
2. לברר ערכים כדי– לבנות אסטרטגיית שיווק ותוכן
חשוב לתקשר את הערכים שלנו החוצה, לקהל או לקהילה שלנו, לעוקבים וללקוחות שלנו.
הם אלה שיוצרים את החיבור הראשוני עם הלקוח הפוטנציאלי שלנו וגורמים לו להמשיך לצרוך את התכנים שלנו,
להעריך את העשייה שלנו, לתת בנו אמון ולהפוך ללקוח משלם בסופו של דבר.
הערכים שלנו בעסק יהוו בסיס לאסטרטגית השיווק והתוכן שלנו ויקלו עלינו להיות ממוקדים.
הם הציר שאליו ניצמד ועל בסיסו נתכנן את התוכן והשיווק שלנו,
ובכל פעם שנסטה מהדרך הם יעזרו לנו לחזור אל השביל – דרך המלך ולהתקדם אל עבר המטרות שלנו.
3. ערכים הם עמוד שדרה והם עוזרים לנו בקבלת החלטות
ערכים הם הבסיס ששומר עלינו ועוזר לנו לצעוד בשביל שנכון לנו מבחינה עסקית, שיווקית ואישית.
אני כבר יודעת שלא אוכל לעשות בצורה איכותית וטובה משהו שלא מתאים או נוגד לערכים שלי.
הערכים מלווים אותי, עוזרים לי בסלילת הדרך ומהווים עבורי עמוד שדרה משמעותי.
כשאני קצת מתבלבלת או מתפזרת, כשאני מתלבטת לגבי השקה של מוצר מסוים, עבודה עם לקוח או פרויקט ספציפי, אני חוזרת אל הערכים שמיפיתי וחוזרת לפוקוס בעשיה.
הנה דוגמה: לאחרונה קיבלתי הצעה לקחת חלק בפרויקט גדול ומשמעותי, התגמול בפרויקט הזה היה מאוד משמעותי ומאוד מפתה עבורי. אבל שמתי לב שערכי המותג שאליו קשור הפרויקט פחות מתחברים לי, שקשה לי להיות כנה (כנות היא ערך שלי) ולהביא את כולי אל הפרויקט הזה בגלל ההתנגשות בערכים הבסיסיים שלי.
אז ויתרתי – על הפרויקט והתשלום שאקבל עבורו
וקיבלתי – את עצמי בלי הרגשה לא טובה בבטן וחשיבת יתר שמונעת ממני להתקדם.
זו דוגמה אישית שלי, שמתאימה לי ולבחירות שלי.
וגם הפעם החיבור שלי לערכים עזר לי בבחירה ממקום שלם ושליו (שזה חשוב לא פחות)
הערכים עוזרים לי להיות ממוקדת, לסנן לקוחות ופרויקטים שלא מתאימים לי ובעיקר להבין מה נכון עבורי ומתאים לי. בצמתי החלטה בעסק, כשאני מתלבטת לאיזה כיוון להתקדם ומה להמשיך אני חוזרת אל רשימת הערכים שלי ובדרך כלל מקבלת מענה פנימי שמאפשר לי להתקדם.
4. הערכים בשילוב החוזקות שלנו יוצרים בידול
למה שיפנו אליי דווקא? למה שיקנו ממני? זו שאלה שכל בעל עסק וכל לקוח שואל את עצמו, במודע או שלא.
בשוק יש הרבה מכל דבר – הרבה מאמנים, הרבה מעצבות פנים, הרבה סטייליסטיות. הרבה מהכל.
ובהתאמה יש גם הרבה אנשים שזקוקים לשירות או למוצר שלנו= לקוחות.
אז מה גורם למישהו לפנות דווקא אליי?
החוזקות שלי, הדברים שמשמעותיים אצלי בשילוב הביטוי של הערכים שלי הם אלה שיוצרים את הבידול שלי.
הם אלה שהופכים אותי לאשת תוכן קצת אחרת או למעצבת פנים יותר מיוחדת.
כי זה חלק מה DNA שלי וזה מה שגורם לחלק מהאנשים להתחבר אליי ולעשיה שלי, להאמין לי, להרגיש בטוחים איתי ולהפוך ללקוחות שלי.
5. ערכים ברורים עוזרים לנו להשתפר
כבר כתבתי בסעיף 3 על הפוקוס שערכים עוזרים לנו להשיג.
וכדאי לשים לב שערכים ידועים יכולים לעזור לנו גם להשתחרר מדפוסי פעולה שמעכבים אותנו. בחיים ובעסק.
רוצה דוגמה?
אם אחד הערכים שלי בעסק הוא יעילות ואני בוחרת לתת לו משקל משמעותי בפעילות ובעשיה שלי,
סביר שאעשה צעדים שיסייעו לי להיצמד אליו.
אני אוהבת מאוד לעבוד עם Canva אני מעצבת את רוב החומרים שלי בעצמי וזה גורם לי להנאה גדולה
יחד עם זה הבנתי שאני מבזבזת הרבה מאוד זמן על העבודה בתוכנה ולוקח זמן עד שאני מגיעה לתוצאה שאני מרוצה ממנה.
אז החלטתי להיעזר במעצבת מקצועית שתבין מה אני צריכה ורוצה ותעשה את הדברים במקומי (אבל הרבה יותר יפה!).
נכון, שילמתי על זה כסף אבל העבודה שלי הפכה יעילה הרבה יותר ואני מרוצה מהתוצאות.
עוד על ערכים
כשאנחנו יוצרות תוכן, מתכננות את השיווק שלנו או משיקות מוצרים חדשים נחשוב איזה ערך שלנו בא לידי ביטוי ואיך אפשר לחבר אותו לעשיה שלנו.
אחד הערכים שלי ושל העסק שלי הוא: משמעות.
אני מחפשת משמעות בכל דבר שאני עושה ומעמיקה במגוון תחומים שנוגעים בחיי העסקיים והאישיים.
ולכן, החיבור שלי לציטוטים של אנשים מההיסטוריה או ציטוטים מהמקורות וחיבור לנושאים שחשובים לי הוא מאוד טבעי.
אני משתמשת בהם באופן קבוע בטקסטים ובתכנים שאני יוצרת.
ככה אני מביאה לידי ביטוי את הערך שחשוב לי ביצירת התוכן שלי.
כשהעשייה שלנו מתחברת לעולם הערכי האישי שלנו אנחנו מרגישים וחווים אושר, סיפוק והצלחה.
אם העשייה לא נמצאת בהלימה לערכים שלנו נהיה במתח ושחיקה שתקרין גם על התוצאות העסקיות שלנו
כשנבין מה חשוב לנו, נוכל לקבל החלטות טובות. נוכל להתפתח ולהרגיש טוב יותר
מיפוי ערכים – איך עושים את זה?
תהליך מיפוי ערכים הוא תהליך עמוק ומשמעותי מאוד וכדאי לעשות אותו בליווי אישי ממוקד שיניע אתכם כמה רמות קדימה.
אבל אם בא לך בכל זאת לעשות את זה בעצמך – DIY
ריכזתי את כל השלבים לתהליך מיפוי ערכים שיעזור גם לך להתחבר יותר לעמוד השדרה העסקי (והאישי) שלך.
הערה חשובה: תהליך מיפוי ערכים בעסק דומה לתהליך מיפוי ערכים אישי.
אני מאמינה שאני זה העסק ולכן בעיני הערכים האישיים שלי הם המשפיעים על העסק שלי.
תוכלי ליצור בנק ערכים נפרד לעסק ולחיים האישיים.
בשלב ראשון:
מורידים ומדפיסים את מאגר הערכים היפה כ”כ שהכנתי (או כותבים בגוגל “בנק ערכים” ומוצאים מאגרים שלמים)
מסמנים, רצוי במרקר, את כל הערכים שאת מתחברת אליהם
תרגישי חופשי לסמן את כל מה ש”עושה לך את זה”
אל תדלגי על השלב הזה, הוא חשוב וכדאי להקדיש לו כמה דקות.
שלב שני:
בשלב הזה, צמצמי את הרשימה הגדולה שסימנת ל – 10 ערכים. כאלה שהכי חשובים לך ובלעדיהם העסק או החיים האישיים שלך לא שלמים. הערכים שלא תוותרי עליהם בשום אופן בחייך.
אני יודעת, בהתחלה זה נראה לא פשוט ולא ברור איך עושים את זה, אבל זה לגמרי אפשרי ומשמעותי מאוד.
שלב שלישי:
אחרי שיש לך רשימה של 10 ערכים שהם חובה עבורך
עצרי לחשוב מה המשמעות של כל ערך עבורך? או במילים פשוטות יותר: מה זה אומר בשבילך?
אתן לך דוגמה: ערך אהבה – יכול להביע עבורך את הרצון להביע אהבה באופן משמעותי יותר לסביבה שלך, ויכול להיות הנכחה של דברים או אנשים שאת אוהבת יותר בחיים שלך.
לכל אחת מאיתנו כל ערך מסמל משהו אחר וחשוב שתביני מה הוא אומר בשבילך?
שנמשיך? שלב רביעי:
עכשיו צמצמי עוד את הרשימה ובחרי 5 ערכים שהם ערכי היסוד שלך.
עצרי לחשוב:
• כיצד הערכים באים לידי ביטוי בחיים שלך כרגע?
• אילו ערכים מהרשימה היית רוצה להנכיח בחיים שלך יותר?
• מה את יכולה לעשות כדי להנכיח אותם יותר בחיים שלך?
שלב חמישי והכי מהנה:
צרי לך רשימה יפה של הערכים שלך, הצמידי אותם למחברת שלך,
תלי אותם בפינת העבודה שלך, צרי מהם שומר מסך במחשב או בטלפון שלך. צרי נוכחות של הערכים שבחרת בחיים שלך.
הם יזכירו לך שבחרת בהם ויעזרו לך לשמור על הדרך שאת בוחרת.
מקווה שעזרתי לך להבין את החיבור בין הערכים למי שאת, לעסק שלך ולשיווק שלך.
מזמינה אותך לנסות לעשות את תהליך מיפוי הערכים האישי שלך ולשתף אותי – מה עבד לך יותר ומה פחות?
האם היית משפרת משהו בתהליך שאני מציעה פה?
אם תרצי שנעשה ביחד תהליך מיפוי ערכים משמעותי יותר שיעזור לך להתקדם גם בעסק שלך, שלחי לי הודעה או שפשוט תקבעי לנו שיחת ייעוץ, במתנה ממני היומן שלי נגיש פה.
המון הצלחה,
אביבית.